Meditation

Lär dig meditera

III.Kroppen

Hur har du känt dig innan, under och efter dina sittningar? Har svårt att känna och förstå dina känslor, eller sätta ord på dom? Jag föreslår att du tittar in på utvecklingssidan här till vänster för att få lite tips till att få ett större känsloregister och mycket annan trevlig utveckling. Alla har vi känslor, men hur många kan vi känna? Vi är alla olika i allt vi är och gör. Även med meditationen, hitta dina känslor i det hela! Det är du som styr dina tankar, din fokus och ditt sinne! Vad du tänker, vad du visualiserar och vad du känner är bara du som gör. Det är du som satt dina gränser, vad du vill ska kunna hända i ditt liv. Klarar du av att hålla fokus? Vandrar tankar och tar dig iväg. Tar det lång tid innan du lyckas ta ditt fokus tillbaka till nuet och det du håller på med? Vad är nuet? Att vara närvarande i det som händer? Att ha en känsla, att känna en känsla är det olika? Att en fågel kvittrar eller att lyssna på fågelns kvitter är olika. Att känna kroppen som vi ska göra nu kan sätta dig på prov. Att del för del känna och ändra känslan. Att lägga all din fokus på en sak utan att tänka på något annat. Vad man än gör i livet blir det lättar desto mer man gör det. Jag föreslår att du provar denna övning som ytterligare en förlängning på dom föregående. För att få med dig grunden och ha lättare att hålla fokuset in i denna övning. Tycker du att sittningarna blir för långa så går det givetvis att börja direkt med denna övning. Det är helt upp till dig. Men det är alltid bra att ha någonting som är likadant precis i början utav en sittning så kropp och själ gör sig berred och kan lättare gå in i fokus. En egen slags ritual. Du kan ta den som vi går igenom i första meditationsövningen eller ändra den eller varför inte göra din alldeles egna. Det finns många slags andningsövningar som kan vara bra i samband med meditationen. Vill du läsa mer om andningsövningar tryck på länken till vänster. Eftersom vi slutade, eller håller på att gå igenom ansiktet, så fortsätter vi vidare upp på huvudet. Utför Den föregående övningen eller om du har din egna ritual för att lättare komma in i meditationen. Försätt dig sedan i fokus på någoning i ditt ansikte. Förflytta nu känslan och fokus upp till din främre hjäsa. Känner du framsidan uppe på huvudet, över pannan. Där alla hårstrån går in i huden. Hårsäckarnas fördjupning. Känn hur det känns. Nu tar vi och slappnar av i denna del, vi försöker att göra det lugnt och stilla. Kopplar av helt enkelt. Känner en avslappnad, mjuk, kanske pirrig eller tung men avslappnad känsla. Känns det lättare eller går känslan över till tyngre. All fokus på känslan. “Vilken av dom? Prova.” Finns inga regler, bara begränsningar i meditation. När du känner dig fullt avslappnad i denna del kan du flytta fokus vidare till nästa del av huvudet. Du bestämmer själv hur stora delar du tar i taget. Om du tar bit för bit och hur länge du stannar med full medvetenhet vid varje ställe. Men försök att inte ha för bråttom, du vill gärna känna dig klar med varje område. Du kan prova dig fram med större eller mindre och mer koncentrerade partier men i början är det att föredra ytan så liten som möjligt för att man ska lyckas hålla kvar fokus. Lägg inte några andra tankar över det hela, bara koncentrera dig på att slappna av och känna i delen som du har lagt din fokus på. Vi går vi genom hela kroppen och får kanske för första gången i vårat liv känna oss själva på ett helt nytt sätt och många fler saker kommer vi finna i övningarna som kommer. Fortsätt ner genom nacke, hals, axlar, överarm, armbåge, underarm, hand, fingrar, övre rygg, undre rygg, bröst, mage, mellangärde, kön, höfter, skingor, anus, runt om hela låren, knän, smalben, vader, fötter, tår. Från topp till tå. Du bestämmer själv vilken ordning du känner av din egen kropp, men försök att få med alla delar. Finns det ställen som känns mer, är mer spända, gör ont, svårare att känna, eller på något sätt urskiljer sig? Stanna där en liten extra stund och känn efter. Full fokus på stället. Känn om det finns ställen på din kropp du lägger märke till som du inte kännt tidigare. Vilken ordning du vill gå, om du tar en sida i taget eller båda samtidigt, om du delar upp varje del i flera mindre delar eller större partier det är upp till dig hur du känner bäst. Men tänk på att det blir svårare om du skyndar! “Vad gör jag om det dyker upp en känsla i kroppen som jag inte känner igen?” Grattis, en ny känsla! Man kan lägga all sin medvetna fokus på den, känna den till fullo. Känslan, hur känns en känsla? Alla sinnen är avstängda, för omvärlden. Alla sinnen blir inom dig. När du har gått igenom hela kroppen och den känns avslappnad och lugn vill jag att du provar att spänna dig. Så som vi gjorde med ansiktet, att vi går från Yin till Yang. Går det så spänn varje del du kan. Håll kroppen i full ansträngning. Kan du så spänn bit för bit och håll kvar medans du hittar fler delar att intesivt stramar åt. Kan du hitta fler ställen och orkar du. När det är som intensivast, när du är i full kraft i din kropp så släpp allt du har. Släpp alla muskler, all din ansträngning, släpp taget om alla måsten, släpp, släpp och släpp allt som du kan. Slappna av till fullo. Låt känslan sprida sig. Känn hur den negativa energin försvunnit ur dig och den rena energin sprider sig ut i varenda ven i din kropp. I det du är NU, är det som du har i dig. Tag med detta! Låt det flöda och fortsätta prägla ditt liv! Njut! Vill man så kan man lägga sig ner försiktigt bakåt precis innan man spänner. Men gör man det så se till att du slappnar av i kropp och sinne igen innan du börjar spänna dig. Man vill vara i så mycket Yin som möjligt innan man gör denna snabba växling till Yang. Man kan också göra den liggandes redan från början. Risken finns att man somnar efteråt då man gärna liggar kvar i dom sköna känslor som kan komma att uppstå. En väldigt bra grej liggandes i sängen för att hjälpa till att somna
Meditationsövning III
Bild av Jonny Lindner
Bild av Jonny Lindner
Det är bara du som kan  bestämma över dina  egna tankar och känslor.
Man vinner inget på att skynda i meditation. En bra grund är alltid bäst.
IV
Bild av 3333873
Trygghet odlas genom erfarenhet.

!