Yoga

Lär känna din kropp.

2.Medveten rörelse

Medvetenhet, medveten, medvetande. Vad, hur, varför, när, var. Känn, lyssna, se, hör, lukta. Inget finns förrän man tror på det. Att lägga sitt medvetande på en känslan. Medveten om vad det är man känner. Eller, vad kan man lägga medvetandet på? Det finns många platser i och på kroppen man kan lägga sitt medvetande på. Varör ska man göra det? Några anledningar kan vara. För att koppla av. Stressa bort. Få en skön stund hos sig själv. Vila sinnet. Ladda energi. För att få ett bättre focus. För att få muskel/hjärna kontakt. En förberedelse inför meditation. Men det finns många fler som ni kanske redan vet eller kommer att märka av. Denna position börjar sittandes i förra positionen, på huk. Så vi börjar med förra övningen och sedan går över i denna som ett flow för att få med oss det vi redan påbörjat. Använd gärna en matta, tjockare filt täcke, yogamatta, kuddar eller vad du har tillhands för att lägga under knäskålarna. Nu ska vi sätta händerna på golvet framför oss mellan benen. Med raka armar sträcker vi på oss så vi kan känna skulderbladen och axlarna. Nu lyfter vi över våran kroppsvikt på armarna så det lättsamt går att flytta fötterna bakåt, och få ner benen på golvet. Knäna pekar snett utåt som ett V. Berroende på hur mycket man känner sig bekväm i att töja sig. Nu borde vi sitta på knä på golvet så fotsulorna är uppåt under stjärten. För ihop tårna så blir det lättare att få en centrerad position. Nu sträcker vi på oss med händerna i golvet och med raka armar. Vi låter kroppen dras ut och sakta slappnas av. Kan vi känna varje knota på ryggraden centreras? I en rak linje från svanskotan ända upp till nacken . Här är positionen vi vill stanna i så länge vi kan känna oss bekväma i den. Focusera medvetet på känslan du har i kroppen. Hur man kan förfinar känslorna i kroppen kommer vi lära oss i kapitlet, Meditation. Det är i det ovetande kunskapen ligger. Känn efter vart det känns i kroppen, hur det känns. Vilka muskler känns det i, hur känns det i skinnet, är det varmt eller kallt, mjukt eller hårt, andningen. Andningen är något vi alltid kan gå tillbaka på. Är det jobbigt, Andas! För att komma in i fokus, Andas! För att orka, Andas! Kom ihåg att andas, och då gärna djupandas med fokus på andningen. Känns det olika beroende på vart man lägger medvetandet? Kan man glömma bort att något är obekvämt? Det kommer kännas skönare för varje gång man sitter så här. Kan man hitta någon balans i denna position? Vad händer om man spänner alla muskler, eller slappnar av? Kan man sitta längre om man tittar på tv, eller lägger sitt medvetande utanför sig själv? Sammanfattning Från sittandes i hukposition från första övningen. Raka armar, händer mellan benen på golvet framför. Väg över kroppsvikten till armar. Flytta bak fötterna och ut med knäna. Stortårna ihop. Sittandes på fotsulorna. Rak rygg, centrera, balansera. Man kan alltid ta några kuddar under stjärten om man vill, så kan man sitta så en längre stund. Hoppas det går bra, önskar lycka till. Vi ses igen i nästa övning, men inte förens du har bra kontrol på denna.
Yogaövning 2
Bild av Gerd Altmann
Bild av 024-657-834

3